جستجو
بازگشت به فهرست

رویداد افتتاحیه مرکز نوآوری و شتاب‌دهی لوازم خانگی دیپوینت

صبح روز یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۰، مرکز نوآوری و شتابدهی دیپوینت با تلاش مهندسان و متخصصان گروه صنعتی گل آسای سرما (تولید کننده لوازم خانگی دیپوینت) افتتاح شد. در یک دهه اخیر، دیپوینت فعالیت خود را در بخش تحقیق و توسعه آغاز و تمرکز خود را به تولید محصولات دانش‌محور معطوف کرده است.

در این رویداد بزرگ مهمانانی چون دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری)، محمدحسین منصوری (مدیرعامل دیپوینت)، دکتر سید جواد ساداتی نژاد (نماینده محترم مجلس) و مهندس عباس هاشمی (دبیر کل انجمن لوازم خانگی) حضور داشتند.

بالندگی و توسعه روزافزون سرمایه‌های انسانی میهن عزیزمان ایران، بیش از هر چیز در گرو همت و کوشش متخصصین، نخبگان و صنعتگران این مرز و بوم است. در سایه فرمایشات رهبر معظم و اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان، شرکت دیپوینت مفتخر است اعلام کند مرکز نوآوری و شتاب‌دهی دیپوینت با ایجاد همدلی، هم‌افزایی و فضایی سازنده بین نخبگان دانشگاهی، تیم‌های استارتاپی و نخبگان صنعتی به عنوان مرکز پیشرو و دانش محور با هدف توسعه محصولات لوازم خانگی نوآورانه توسط معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر ستاری افتتاح شد.

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این نکته که «برای ایرانی کردن یک محصول باید شاخصه‌هایی را در نظر بگیریم که در هر کجای دنیا، محصول تولید شده دیده شد، مشخص شود که یک تولید با کیفیت ایرانی است» تاکید کرد «آنچه درکارخانه لوازم خانگی دیپوینت مشاهده کردیم، نوآوری در بخش تولید بود».

 

 

مرکز نوآوری و شتاب دهی دیپوینت عزم جدی و مستمر در خلق محصولات تلفیقی با بکارگیری هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و مکاترونیک دارد تا با ایجاد طیف جدید محصولات هوشمند و تکنولوژیک، سبک جدید زندگی و تجربه‌ای جذاب برای مصرف کنندگان خلق کند. در حال حاضر هسته‌های فناور مستقر در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی دیپوینت بر روی پروژه‌های متعددی همچون سیستم هوشمند تشخیص مواد غذایی و تشخیص فساد به کمک هوش مصنوعی و پردازش تصویر، سیستم‌های سرمایشی جدید با تکنولوژی نیمه‌هادی‌ها (ترموالکتریک)، طراحی و توسعه  پلتفرم‌های نرم‌افزار شبیه‌ساز یخچال و نسل جدید یخچال‌های اینترنت اشیا از پیشگامان این حوزه در کشور متمرکز است.

 

دو سال دیگر محصولات دیپوینت صادر می‌شود

صبح ۲۰ تیر ماه، طی یک نشست خبری در مرکز دانش بنیان دیپوینت، محمدحسین منصوری مدیر عامل  شرکت دیپوینت  در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار مشترک» مبنی براینکه گروه صنعتی دیپوینت چه برنامه‌ای برای صادرات محصولات خود دارد و کدام کشورها را به عنوان بازار هدف تعیین کرده است اظهار داشت «در 3 سال گذشته به دلیل تحریم‌های گسترده، صادرات در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه بوده است. همچنین با توجه به وجود بروکراسی موجود نتوانسته‌ایم در زمینه صادرات اقدام قابل توجهی داشته باشیم چون راه‌های صادرات کشور بسته است.»

وی با اذعان بر اینکه اگر برجام به نتیجه برسد می‌توان برای صادرات هم برنامه ریزی کرد گفت: «تاکنون روی کمیت محصولات دیپوینت کار کرده‌ایم و سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش تولید داشته‌ایم احتمالاً در دو سال و نیم آینده تولید به روزی ۴۰۰ هزار عدد خواهد رسید که بر این اساس بازار مصرف داخلی اشباع خواهد شد و باید روی صادرات محصولات کار کنیم.»
مدیر عامل شرکت دیپوینت با ابراز امیدواری از فرجام نتیجه بخش برجام تصریح کرد: «امیدواریم با برطرف شدن موانع بتوانیم مشکلات صادرات را برطرف کنیم. بازارهای هدف برای صادرات نیز کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق هستند ولی کیفیت محصولاتی که ما طراحی و ارائه می‌کنیم به اندازه‌ای است که می‌توان آن را به کشورهای اروپایی نیز صادر کرد.»

 

کیفیت تولیدات داخلی به روز شده است

وی با تاکید بر اینکه تولید یخچال از میان سایر لوازم خانگی کشور در سال‌های اخیر بسیار رونق داشته است بیان کرد «میزان این پیشرفت تا ۶۵ درصد رسیده است و تا دو سال پیش اگر به صنعت ساخت یخچال ورود می‌کردیم باید ۶۵ درصد آن را وارد می کردیم این نشان دهنده این است که کیفیت قطعات محصولات داخلی به روز شده و قابل عرضه است.» مدیر عامل شرکت دیپوینت در ادامه به نحوه همکاری با کشورهای هم‌جوار اشاره کرد، تجار همسایگان خوب ما مثل عراق و افغانستان از محصولات کارخانه ما دیدن کرده‌اند. محصولات دیپوینت به لحاظ کیفیت وضعیت خوبی دارد اما نسبت به رقبا قیمت بیشتری دارد. همسایگان ما اولین کاری که می‌کنند این است که قیمت محصولات کشورهایی مثل چین را هم می‌گیرند و این اختلاف قیمت در بعضی از اوقات و نیز افزایش قیمت دلار باعث شده نتوانند با ما همکاری داشته باشند.

 

دولت با برنامه‌های تشویقی به کمک تولید داخلی بیاید

منصوری توضیح داد: «افغانستان و عراق به دنبال یخچال‌های  برفک ساز هستند چون در کشورهایشان مشکل برق دارند و این محصولات می توانند ۱۰ تا ۱۲ ساعت سرمای داخل یخچال را نگه دارند اما شرکت دیپوینت این مدل محصول را تولید نمی‌کند و از طرف دیگر چون قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های بین‌المللی بیشتر است در این مدت نتوانسته‌ایم با این کشورهای همسایه همکاری­ داشته­ باشیم». او در پایان خاطرنشان کرد، باید از فضای رقابتی با همسایگان ترک، کره‌ای و چینی رقابت کنیم چون در این کشورها قیمت تمام شده پایین تر از کشور ماست. ما هم باید همچون این کشورها موضوعات تشویقی را برای تولیدکنندگان در نظر بگیریم و از دولت‌ها بخواهیم این تفاوت قیمت را پوشش دهند.

و در پایان امیدواریم در سایه الطاف بیکران الهی، دست در دست یکدیگر و برای یکدیگر به افتخار اعتلای نام کشور عزیزمان ایران نائل گردیم.

 

نظرات
یک نظر بنویسید نزدیک